Jedną z najbardziej popularnych technologii stosowanych w dzisiejszych samochodach są napędy hybrydowe, które łączą w sobie zalety silników spalinowych i elektrycznych. Pozwalają one na osiągnięcie wyższej wydajności, niższego zużycia paliwa oraz mniejszej emisji szkodliwych substancji. W artykule przedstawimy cztery różne rodzaje napędów hybrydowych stosowanych w autach.
Hybryda pełna (Full Hybrid)
W samochodzie z takim napędem znajduje się zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny. Oba silniki są w stanie niezależnie od siebie napędzać pojazd, co pozwala na elastyczne i efektywne korzystanie z energii. W trakcie jazdy na niskich prędkościach oraz podczas postoju auto korzysta jedynie z silnika elektrycznego, co eliminuje emisję spalin oraz zużycie paliwa. Z kolei podczas jazdy na większych prędkościach oraz podczas przyspieszania, samochód korzysta z silnika spalinowego. Warto dodać, że baterie w samochodach hybrydowych można ładować także podczas jazdy za pomocą tzw. rekuperacji.
Hybryda ładowana (Plug-In Hybrid)
To rozbudowana wersja hybrydy pełnej, w przypadku której możliwe jest ładowanie baterii silnika elektrycznego przez podłączenie do zewnętrznego źródła energii, takiego jak stacja ładowania lub gniazdko elektryczne. Są to najczęściej wybierane hybrydy m.in. z oferty salonu Toyota Jaworski Auto. Dzięki temu samochód może pokonywać znacznie większe dystanse jedynie na napędzie elektrycznym, redukując przy tym emisję spalin oraz zużycie paliwa. Hybrydy ładowane są popularne wśród osób poszukujących aut o mniejszym śladzie ekologicznym, ale jednocześnie korzystających z dostępności infrastruktury dla samochodów spalinowych.
Mikrohybryda (Mild Hybrid)
Ten układ hybrydowy cechują niższe parametry mocy i zasięgu niż wyżej opisane technologie. W samochodach z mikrohybrydą silnik elektryczny ma za zadanie jedynie wspomagać silnik spalinowy, ale nie jest w stanie niezależnie napędzać pojazdu. Takie rozwiązanie pozwala na obniżenie zużycia paliwa oraz emisji spalin, jednak jego korzyści są umiarkowane w porównaniu z innymi rodzajami hybryd. Mikrohybrydy często stosowane są w samochodach miejskich oraz tych, które nie są przeznaczone do długich podróży.
Hybryda szeregowa (Series Hybrid)
Hybryda szeregowa różni się od pozostałych typów tym, że silnik spalinowy nie napędza bezpośrednio samochodu, lecz służy jedynie do generowania energii dla silnika elektrycznego. W praktyce oznacza to, że auto zawsze porusza się dzięki napędowi elektrycznemu, a silnik spalinowy pełni rolę dodatkowego generatora prądu, który może być aktywowany w razie potrzeby. Rozwiązanie takie oferuje wiele korzyści związanych z emisją spalin oraz zużyciem paliwa, ale jest stosowane raczej w pojazdach specjalistycznych niż w popularnych modelach samochodów.